Guías para viajes | Guides for travels

Primer viaje en avión con un gato | First flight with a cat

English translation below

Por las vueltas de la vida, nos tocó irnos a vivir a Europa, más específicamente a Luxemburgo.

Y lo primero que pensé es en cómo me iba a llevar a mis animalitos: Frida -una perra mestiza- y Mecha -una gatita mestiza también-.

Creo que lo más importante es tener un buen Veterinario, especializado en trámites de viajes, de confianza, para asesorarse en todo el proceso. En mi caso fue Hernán Naccarato, quien tenía la información precisa y quien -como es bastante precavido- me hizo cualquier tipo de documentación extra que me pudieran solicitar. Una mudanza de este tipo implica mucho estres y lo que menos queremos es tener algún problema con uno de los miembros de 4 patas de la familia. En el caso de mi Mecha, mi gatita, los pasos -guiados por el Veterinario- fueron los siguientes:

1) Realizar una consulta y control veterinario para chequear el buen estado de salud del animal

2) Revisar los requerimientos del país, tanto al que llegábamos en avión, como del que nos vamos a vivir (si es que la primer parada no es al destino final) y empezar a preparar la documentación.
La documentación, además de lo que nos diga el profesional de confianza, y si son un poco obse como yo, la podemos consultar en la página de SENASA, aquí:
http://www.senasa.gob.ar/informacion/viajar-con-perros-yo-gatos

Empezando el proceso

1) Colocar el microchip (chequear que el que se le coloca sea el que acepta el país de destino).
¡Ojo! Hay que tener en cuenta que post colocación del microchip hay que vacunar contra la rabia, ya que así debe figurar en el certificado de vacunación.

2) Vacunar contra la rabia teniendo en cuenta lo mencionado en el punto anterior. Y de paso, repetir -si el Veterinario lo aconseja- las otras vacunas obligatorias anuales y la desparasitación.

3) Concurrir con el gatito a las oficinas de SENASA para la lectura del microchip y la confección, por parte de este organismo, de la constancia de identificación del animal expedida por dicho organismo. Esto varía según cada país, en el caso de Europa es un requerimiento obligatorio. Entiendo que esta visita a SENASA la puede hacer un tercero, pero yo aconsejo que la haga la misma persona responsable del animalito que vaya a viajar con el.

Documentación a presentar

Por lo tanto la documentación a presentar es:

  • Certificado de buena salud expedido por el Veterinario (dentro de los 10 días previos al viaje). Mi Veterinario por las dudas también me hizo un certificado de desparasitación.
  • Certificado de Vacunación Antirrábica vigente. Esta vacuna debe ser post colocación del chip y tener 21 días de aplicada. Y recuerden que el certificado válido es el papel celeste oficial.
  • Constancia de la identificación del animal. Son dos documentos: uno que otorga el Veterinario que coloca el microchip en donde figuran nuestros datos y los del chip, y otro que que expide SENASA.
  • Declaración escrita confeccionada por propietario / persona designada, esto también te lo dan en SENASA
  • Documento de Identidad/Pasaporte del responsable que viaje con el animal
  • Documento firmado por el Veterinario, que certifica que el animal transportado no tiene fines comerciales, ni de cría.

De todos estos puntos hay que llevar original y 1 (yo llevé 2 por las dudas) copia y por las dudas es mejor llevarlos en español e inglés.

Reservando el vuelo

Como Mecha es una gatita chiquita, pesa menos de 4 kilos, podía viajar con nosotros en el avión.

Acá también seguimos algunos pasos bien claros:

1) Decidimos viajar por Air France a que nos convenía volar a París directo, por lo tanto el primer paso fue averiguar las medidas de transportador a bordo que permitía ficha aerolínea.
En teoría las medidas son estándar, pero yo aconsejo chequearlo con la aerolíneas en la que viajemos.

2) Compramos la transportadora según las medidas permitidas. Nosotros buscamos una marca conocida que aclaraba que sus medidas eran las estándar para volar y que coincidían con las que pedía Air France.

3) Antes de sacar el pasaje, fuimos hasta Ezeiza con la transportadora y consultamos en el mostrador de la aerolínea si esa transportadora estaba ok.

4) Una vez que nos aseguramos esto, una amiga que tiene una agencia de viajes (Adriana Canosa) nos reservó los pasajes con “pet in cabin” (animal en cabina). El mismo tenía un costo de USD 50.-
5) Nadie lo aclaraba, ni lo pidieron, pero por todo lo que uno lee y por las dudas, llevamos unos precintos para cerrar la transportadora durante el vuelo.

El día del vuelo

  • Con un gatito es más difícil que con un perro porque no podemos “cansarlo” previo al viaje, pero si podemos mantenerlo lo más activo posible: jugarle, entretenerlo y tratar que no se duerma las horas previas al viaje.
  • Tenía preparada una bolsita con sus premios preferidos y unos premios que compré afuera que eran homeopáticos relajantes, y también había preparado unas piedritas y una litera plegable.
  • Tampoco es muy fácil controlar la comida pero lo que yo hice fue darle un poco de pate húmedo, que la vuelve loca 6 horas antes de viajar y dejar esas 6 horas posteriores para que vaya al baño.
  • Habíamos trabajado el uso de la transportadora varios meses antes, para que la misma no le resulte extraña; e hicimos salidas programadas para que esté lo más acostumbrada posible a viajar en la misma. También usamos un spray y un collar de feromónas para ayudarla a manejar los niveles de estrés del día del viaje. Todo esto fue guiado por un Adiestrador (Marisol Rey) y un Veterinario (Hernán Naccarato) especialistas en comportamiento felino, con quienes tratamos de reducir lo más posible el estrés del viaje. Tanto el collar como el spray tiene una forma de uso puntual y su uso necesita ser guiado por un profesional.
  • También habíamos trabajado el uso del pretal, no todos los gatitos están acostumbrados pero como medida de seguridad extra es mejor llevarlo con pretal, correa y chapita.
  • Nos presentamos en el Aeropuerto, varias horas más antes de lo supuesto, y fuimos directo a la ventanilla de SENASA para presentar la documentación. Creo que lo mejor es hacerla ni bien llegás así ya te quedás tranquila que está todo en regla, y cualquier imprevisto, tenés tiempo para solucionarlo. Ya con todos los papeles en regla, podés ir a tomar algo mientras hacés tiempo para el vuelo, e incluso, en mi caso saqué un rato más a Mecha de su transportadora para que no pase tantas horas encerrada.
  • Al pasar por el escáner de migraciones nos pidieron sacar a Mecha de su transportadora y pasarla a upa con nosotros y la transportadora pasó por el escáner. Por esto, por ejemplo, la importancia de tener los medios de sujeción adecuados.
  • Con la documentación en Argentina no tuvimos ningún problema, y en el país de destino tampoco. Teníamos todo super en regla.
  • Lo primero que hice cuando bajé del avión y salí de migraciones fue desplegar su litera y ponerle piedritas. Y lo primero que hizo Mecha fue hacer pis ahí inmediatamente.

    Llegamos

    La primera semana que llegamos, buscamos en internet veterinarios que hablen español o inglés por la zona y nos presentamos con toda la documentación para hacerle el pasaporte europeo. Todos los animales de compañía viviendo en la comunidad Europea se manejan con este documento.

    Lo que más importó fue el certificado de buena salud y la rabia, sin embargo siempre es mejor llevar documentación de más para evitar problemas, ya que estando a miles de km. del país de origen todo se torna un poco más complicado.

Due to the turns of life, we had to go to live in Europe, more specifically in Luxembourg.

And the first thing I thought about was how I was going to take my animals: Frida -a mixed-breed dog- and Mecha -a mixed-breed kitten too-.

I think the most important thing is to have a good Veterinarian, specialized in travel procedures, trustworthy, to advise you throughout the process. In my case it was Hernán Naccarato, who had the precise information and who -as he is quite cautious- made me any type of extra documentation that they could request. A move of this type implies a lot of stress and the least we want is to have a problem with one of the 4-legged members of the family. In the case of my Mecha, my kitten, the steps -guided by the Veterinarian- were the following:

1) Carry out a consultation and veterinary control to check the good health of the animal

2) Review the requirements of the country, both where we arrived by plane, and the one we are going to live in (if the first stop is not at the final destination) and start preparing the documentation.
The documentation, in addition to what the trusted professional tells us, and if you are a bit obese like me, we can consult it on the SENASA page, here:
http://www.senasa.gob.ar/informacion/viajar-con-perros-yo-gatos
Starting the process

1) Place the microchip (check that the one that is placed is the one accepted by the country of destination).
eye! It must be taken into account that post-placement of the microchip it is necessary to vaccinate against rabies, since this must appear in the vaccination certificate.

2) Vaccinate against rabies taking into account what is mentioned in the previous point. And by the way, repeat – if the Veterinarian advises it – the other mandatory annual vaccinations and deworming.

3) Go with the kitten to the SENASA offices to read the microchip and to prepare, by this body, the proof of identification of the animal issued by said body. This varies according to each country, in the case of Europe it is a mandatory requirement. I understand that this visit to SENASA can be made by a third party, but I advise that it be made by the same person responsible for the animal that is going to travel with it.

Documentation to present

Therefore, the documentation to present is:

Certificate of good health issued by the Veterinarian (within 10 days prior to the trip). My Veterinarian, just in case, also gave me a deworming certificate.
Current Rabies Vaccination Certificate. This vaccine must be post-chip placement and be 21 days old. And remember that the valid certificate is the official blue paper.

Proof of identification of the animal. There are two documents: one issued by the Veterinarian who places the microchip where our data and those of the chip appear, and another issued by SENASA.
Written statement prepared by the owner / designated person, this is also given to you in SENASA
Identity Document / Passport of the person responsible for traveling with the animal
Document signed by the Veterinarian, certifying that the transported animal is not for commercial or breeding purposes.
Of all these points you must bring an original and 1 (I took 2 just in case) a copy and just in case it is better to bring them in Spanish and English.

Booking the flight

As Mecha is a small kitten, she weighs less than 4 kilos, she could travel with us on the plane.

Here we also follow some very clear steps:

1) We decided to travel by Air France because it was convenient for us to fly to Paris directly, therefore the first step was to find out the transporter measures on board that the airline record allowed.
In theory the measurements are standard, but I advise checking with the airlines in which we travel.

2) We buy the conveyor according to the allowed measures. We looked for a well-known brand that clarified that its measurements were the standard for flying and that they coincided with those requested by Air France.

3) Before taking the ticket, we went to Ezeiza with the carrier and checked at the airline counter if that carrier was ok.

4) Once we made sure of this, a friend who has a travel agency (Adriana Canosa) reserved the tickets for us with “pet in cabin” (animal in cabin). It had a cost of USD 50.-
5) Nobody clarified it, nor did they ask for it, but for everything that one reads and just in case, we carry some seals to close the carrier during the flight.

The day of the flight

With a kitten it is more difficult than with a dog because we cannot “tire” her prior to the trip, but we can keep her as active as possible: play with her, entertain her and try not to sleep the hours before the trip.
She had prepared a bag with her favorite treats and some treats I bought outside that were relaxing homeopathic, and she had also prepared some pebbles and a folding bunk.


It is not very easy to control the food either, but what I did was give it a little wet pate, which makes it crazy 6 hours before traveling and leave those 6 hours after to go to the bathroom.
We had worked on the use of the transporter several months before, so that it is not strange to you; and we made scheduled departures so that she is as accustomed as possible to traveling in it. We also use a pheromone spray and necklace to help her manage stress levels on the day of the trip. All this was guided by a Trainer (Marisol Rey) and a Veterinarian (Hernán Naccarato) specialists in feline behavior, with whom we tried to reduce the stress of the trip as much as possible. Both the necklace and the spray have a form of specific use and its use needs to be guided by a professional.

We had also worked on the use of the strap, not all the kittens are used to it, but as an extra safety measure it is better to wear it with a strap, strap and badge.
We showed up at the airport, several hours earlier than expected, and went directly to the SENASA window to present the documentation. I think the best thing to do is to do it as soon as you arrive like this and you are calm that everything is in order, and any unforeseen event, you have time to solve it. With all the papers in order, you can go for a drink while you make time for the flight, and even, in my case, I took Mecha out of her transporter for a little longer so that she doesn’t spend so many hours locked up.
When we went through the migration scanner, they asked us to take Mecha out of her transporter and take her to upa with us and the transporter went through the scanner. For this, for example, the importance of having the appropriate fastening means.
With the documentation in Argentina we had no problem, and neither in the destination country. We had everything super in order.
The first thing I did when I got off the plane and went out of immigration was unfold his bunk and put pebbles on it. And the first thing Mecha did was pee there immediately.

We arrived

The first week we arrive, we search the internet for veterinarians who speak Spanish or English in the area and we present ourselves with all the documentation to make them a European passport. All companion animals living in the European community are handled with this document.

What mattered most was the certificate of good health and rabies, however it is always better to carry extra documentation to avoid problems, since being thousands of km away. From the country of origin everything becomes a little more complicated.

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